jueves, 23 de diciembre de 2010

1
SESSIÓ ORDINÀRIA DE L’AJUNTAMENT EN PLE QUE VA TENIR LLOC
EN PRIMERA CONVOCATÒRIA A LES 20’00 HORES DEL DIA
SET DE SETEMBRE DE 2010
LLOC: SALÓ DE SESSIONS. CASA CONSISTORIAL DE CAPDEPERA
(ILLES BALEARS)
A C T A
ASSISTENTS:
Sr. José Andrés Gallego Méndez. Batle-President
Sr. Rafel Fernández Mallol
Sr. Sebastià Sureda Rosselló
Sra. Maria Pilar Gasull Albons
Sr. Climent Crespo Flaquer
Sr. Mateu Garau Flaquer
Sr. Joan Ferrer Flaquer
Sra. Maria Isabel Vives Liberal
Sr. José Medina Suárez
Sra. Maria del Pilar García Rosa
Sr. Bernard Boutique
Sra. Margarita Servera Ferrer
Sra. Virgínia Maria Urdangarín de Manuel
Sr. Mateu Melis Tous
NO HI ASSISTEIXEN:
Sr. Bartomeu Alzina Sureda
Sra. Margalida Bover Vadell
Sra. Maria Orts Rodríguez
Secretari: Sr. Julián García-Sotoca Oliva
PUNTS DEBATUTS I ACORDS ADOPTATS:
I.- APROVACIÓ ACTA SESSIÓ ANTERIOR: 06/07/10.- En compliment d’allò
que disposa l’article 97.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre,
Municipal i de règim local de les Illes Balears i l’article 91.1 del
Reglament d’Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats
Locals, aprovat pel Real Decret 2568/1986, de 28 de novembre, el Sr.
President demana als membres de la Corporació si algú té alguna
observació a fer sobre l’acta de la sessió anterior, que va tenir lloc
el dia SIS de JULIOL de 2010, de la qual se n’ha expedit, prèviament,
còpia de l’esborrany a cada Regidor per al seu coneixement,
rectificació d’errades o possible formulació d’al·legacions, si fos el
cas.
No havent-hi intervencions, per UNANIMITAT dels reunits, sent
disset el nombre legal de membres del Consistori i catorze els
assistents, és aprovada l’acta de la sessió anterior, que va tenir
lloc el dia SIS de JULIOL de 2010.
2
II.- EXP. NÚM. 79AG/10: NOMENAMENT JUTGE DE PAU.- El Consistori
examina l’expedient 79AG/10, relatiu al nomenament de Jutge de Pau de
Capdepera.
Mitjançant escrits de data 31 de març de 2010, l’Excm. Sr.
President del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears
comunica que ha finalitzat el termini pel qual fou anomenada Jutge de
Pau de Capdepera, la Sra. Joana Llull Capó, per la qual cosa el Ple de
la Corporació ha de elegir a persona idònia per tal que es mantingui
en el càrrec durant un nou període.
Aquest Ajuntament, en compliment del disposat a l’art. 7 del
Reglament 3/1995, de 7 de juny, dels Jutges de Pau, va efectuar la
convocatòria per cobrir la plaça de Jutge de Pau de Capdepera.
L’esmentada convocatòria es va remetre per a la seva publicació al
tauler d’edictes, al Jutjat de Pau de Capdepera, mitjançant escrit RS
núm. 2155, de 29-04-10 (rebut dia 30-04-10); al Jutjat Degà de
Manacor, mitjançant escrit RS núm. 2179, de 30-04-10 (rebut dia 04-05-
10); es va publicar al BOIB núm. 72, de 13-05-2010 i al tauler
d’edictes de l’Ajuntament.
Mitjançant escrit registrat d’entrada el dia 31 de maig de 2010,
amb el núm. 3545, la Sra. Joana Llull Capó, presenta sol·licitud per
ocupar el càrrec de Jutge de Pau de Capdepera.
Vist l’art. 101 i següents de la Llei Orgànica 6/1985, d’1 de
juliol, del Poder judicial.
Vist el Reglament 3/1995, de 7 de juny, dels Jutges de Pau,
publicat al BOE 166, de 13-7-95, per acord del Consell General del
Poder Judicial de 7-6-95.
Vist que la candidata reuneix els requisits establerts a l’art.
1.2 de l’esmentat Reglament dels Jutges de Pau així com les condicions
de capacitat i compatibilitat.
Vist el dictamen de la Comissió Informativa Municipal de
Seguretat Ciutadana i Personal, de dia 1 de setembre de 2010.
No havent-hi intervencions, per UNANIMITAT dels reunits, sent
disset el nombre legal de membres del Consistori i catorze els
assistents (per tant amb el quòrum previst a l’art. 101.2 de la Llei Orgànica 6/1985, d’1 de juliol, del
Poder judicial i art. 6 del Reglament 3/1995, de 7 de juny, dels Jutges de Pau), S’ACORDA:
1.- ELEGIR com a Jutgessa de Pau de Capdepera la Sra. JOANA
LLULL CAPÓ, DNI 42.970.333 - P.
2.- REMETRE aquest acord al Jutge Degà de Manacor, en compliment
del disposat a l’art. 101.3 la Llei Orgànica 6/1985, d’1 de juliol,
del Poder judicial i art. 7 del Reglament 3/1995, de 7 de juny, dels
Jutges de Pau.
III.- EXP. NÚM. 104AG/10: CALENDARI LABORAL 2011.- El Consistori
examina l’expedient 104AG/10 relatiu al calendari laboral 2011.
Vist el dictamen emès per la Comissió Informativa Municipal de
Seguretat Ciutadana i Personal en sessió de dia 1 de setembre de 2010.
Vist l’article 46 del Reial Decret 2001/1983, de 28 de juliol.
3
No havent-hi intervencions, per UNANIMITAT dels reunits, sent
disset el nombre legal de membres del consistori i catorze els
assistents, S’ACORDA:
Determinar com a festes locals per a l’any 2011, en l’àmbit del
municipi de Capdepera les següents:
Dia 17 de gener, dilluns: Sant Antoni.
Dia 24 d’agost, dimecres: Sant Bartomeu.
IV.- EXP. NÚM. 1SS-14/10: CELEBRACIÓ DEL DIA DEL COOPERANT.- El
Consistori examina l’expedient 1SS/14/10 relatiu a la celebració del
dia del cooperant.
Es llegeix la següent proposta d’acord:
“Amb motiu de la celebració el proper dia 8 de setembre del Dia del Cooperant, i coincidint
amb la commemoració també de l’adopció de la Declaració del Mil—lenni de Nacions Unides,
l’Ajuntament de Capdepera
DECLARA:
1. Que la crisi econòmica mundial dels 2 últims anys, que està afectant a la majoria dels
ciutadans i ciutadanes, segueix tenint el seu major impacte en els més desfavorits del planeta, és
per això que la lluita contra la pobresa i la desigualtat al món segueix sent un dels reptes als
quals s’enfronta la nostra societat, i acabar amb la pobresa no és només un compromís ètic,
sinó una de les condicions bàsiques que s’han de donar per aconseguir un món més just i en
pau.
2. Que aquest any 2010, en el qual se celebra la segona reunió d’alt nivell per a l’avaluació dels
avanços en la consecució dels Objectius de Desenvolupament del Mil—lenni (ODM),
constitueix una oportunitat per reivindicar la importància de la cooperació descentralitzada en
la consecució dels ODM i avançar en l’enfortiment de l’aliança mundial per al
desenvolupament recollida a la Declaració del Mil—lenni.
3. Que el compromís de milers de persones amb la Cooperació al Desenvolupament i la lluita
contra la pobresa és un exemple per a tota la societat i per a totes les institucions i que com tal
ha de ser reconegut i valorat.
4. Que el reconeixement de l’imprescindible paper exercit pels cooperants, una vegada més
posat de manifest aquest any en la catàstrofe viscuda pel poble haitià, és un deure per tota la
societat a la visibilitat de la qual hem de contribuir des de totes les institucions democràtiques.
5. Que el 8 de setembre és una ocasió excel—lent perquè des d’aquest ajuntament evidenciem el
compromís ètic dels Governs Locals amb la solidaritat i manifestem el nostre suport a la labor
dels i les cooperants i subratllem la implicació de l’ajuda local amb el compliment dels ODM.
Per tot això assumim el reconeixement del treball dels Cooperants, fet explícit pel Govern de la
Nació en Declarar el dia 8 de setembre com a Dia del Cooperant.
I CONVOQUEM als ciutadans de Capdepera a participar en les activitats previstes per part
d’aquest ajuntament d’acord amb les Organitzacions no Governamentals de Cooperació al
Desenvolupament.”
Vist el dictamen emès per la Comissió Informativa Municipal de
Serveis Socials, Sanitat i Cooperació en sessió de dia 13 d’agost de
2010.
Iniciat el debat, el Sr. Joan Ferrer pregunta què actes s’han
programat.
El Sr. Batle respon que la Regidora està accidentada i per això,
per al dia 8 de setembre, no hi ha cap acte programat. S’ha deixat per
4
a finals de mes.
El Sr. Ferrer pregunta el cost d'aquests actes.
El Sr. Batle respon que el cost serà molt baix, perquè
pràcticament tots els actes es realitzen per voluntaris.
El Sr. Ferrer diu que s’hauria d’informar dels actes programats
i del cost. Per això, encara que recolza l’esperit de la moció i als
cooperants, el seu grup s’abstindrà.
No havent-hi més intervencions, per VUIT vots a favor (Regidors
del PSOE, UCAP-UM, PSM-EN, EU-Els Verds i Es Grup) i SIS abstencions
(Regidors del PP), sent disset el nombre legal de membres de la
Corporació i catorze el nombre dels assistents S’ACORDA:
APROVAR la proposta d’acord transcrita.
V.- MODIFICACIÓ PRESSUPOSTÀRIA 11/2010: GENERACIÓ SOIB.- El Consistori
examina l’expedient relatiu a la modificació de crèdit 11/2010 per
generació d’ingressos.
Vist l’informe emès per l’Interventor en data 16 d’agost de
2010.
Vist el dictamen emès per la Comissió Informativa Municipal
d’Hisenda en sessió de dia 1 de setembre de 2010.
No havent-hi intervencions, per TRETZE vots a favor (Regidors
del PSOE, UCAP-UM, PSM-EN, PP i Es Grup) i UNA abstenció (Regidora
d’EU-Els Verds), sent disset el nombre legal de membres de la
Corporació i catorze el nombre dels assistents S’ACORDA:
Primer: Aprovar l’expedient de modificació pressupostaria 11/2010 per
generació de crèdit que consta de les parts següents:
- Partides del pressupost d’ingressos que augmenten:
CE CONCEPTE IMPORT TOTAL
450806 Transf. CAIB: Serv. d'ocupació SOIB 108.082,66
- Partides del pressupost de despeses que augmenten:
CF CE CONCEPTE IMPORT TOTAL
920 131000 P.L. Eventual 108.082,66
Segon: Notificar el present acord al departament d’intervenció.
VI.- MODIFICACIÓ PRESSUPOSTÀRIA 12/2010: GENERACIÓ MAP.- El Consistori
examina l’expedient relatiu a la modificació de crèdit 12/2010 per
generació d’ingressos.
Vist l’informe emès per l’Interventor en data 16 d’agost de
2010.
Vist el dictamen emès per la Comissió Informativa Municipal
d’Hisenda en sessió de dia 1 de setembre de 2010.
No havent-hi intervencions, per TRETZE vots a favor (Regidors
del PSOE, UCAP-UM, PSM-EN, PP i Es Grup) i UNA abstenció (Regidora
d’EU-Els Verds), sent disset el nombre legal de membres de la
Corporació i catorze el nombre dels assistents S’ACORDA:
5
Primer: Aprovar l’expedient de modificació pressupostaria 12/2010 per
generació de crèdit que consta de les parts següents:
- Partides del pressupost d’ingressos que augmenten:
CE CONCEPTE IMPORT TOTAL
42002 De l'Administració General de l'Estat. Formació 14.763,00
- Partides del pressupost de despeses que augmenten:
CF CE CONCEPTE IMPORT TOTAL
920 227990 Altres Treballs realitzats per 14.763,00
altres empreses i professionals
Segon: Notificar el present acord al departament d’intervenció.
VII.- MODIFICACIÓ PRESSUPOSTÀRIA 13/2010: GENERACIÓ XARXA AIGÜES.- El
Consistori examina l’expedient relatiu a la modificació de crèdit
13/2010 per generació d’ingressos.
Vist l’informe emès per l’Interventor en data 16 d’agost de
2010.
Vist el dictamen emès per la Comissió Informativa Municipal
d’Hisenda en sessió de dia 1 de setembre de 2010.
Iniciat el debat, el Sr. Joan Ferrer diu que li sembla bé que el
Consell concedeixi subvencions amb la finalitat de revisar les xarxes
de distribució d’aigua. No obstant això, en el nostre cas,
l’Ajuntament no presta el servei d’aigua al municipi, sinó que són
empreses privades, per això l’Ajuntament en realitat està sol·licitant
una subvenció per a empreses privades, que ja en els seus estudis de
costos tenen previst aquestes eventualitats. Votarà a favor d’aquesta
proposta, però li sembla més interessant que es concedissin
subvencions per revisar el clavegueram.
El Sr. Mateu Garau respon que està d’acord en la necessitat de
revisar el clavegueram, però el Consell concedirà subvencions per
reparar les xarxes de distribució d’aigua, si s’ha fet primer la
revisió.
No havent-hi més intervencions, per TRETZE vots a favor
(Regidors del PSOE, UCAP-UM, PSM-EN, PP i Es Grup) i UNA abstenció
(Regidora d’EU-Els Verds), sent disset el nombre legal de membres de
la Corporació i catorze el nombre dels assistents S’ACORDA:
Primer: Aprovar l’expedient de modificació pressupostaria 13/2010 per
generació de crèdit que consta de les parts següents:
- Partides del pressupost d’ingressos que augmenten:
CE CONCEPTE IMPORT TOTAL
46199 CIM: Subv. diverses 15.000,00
- Partides del pressupost de despeses que augmenten:
CF CE CONCEPTE IMPORT TOTAL
151 640000 Projectes tècnics 15.000,00
Segon: Notificar el present acord al departament d’intervenció.
6
VIII.- MODIFICACIÓ PRESSUPOSTÀRIA 14/2010: GENERACIÓ ARXIU.- El
Consistori examina l’expedient relatiu a la modificació de crèdit
14/2010 per generació d’ingressos.
Vist l’informe emès per l’Interventor en data 16 d’agost de
2010.
Vist el dictamen emès per la Comissió Informativa Municipal
d’Hisenda en sessió de dia 1 de setembre de 2010.
Iniciat el debat El Sr. Joan Ferrer pregunta en quin arxiu
s’invertirà la subvenció.
El Sr. Batle respon que en l’arxiu municipal, on estigui.
No havent-hi més intervencions, per TRETZE vots a favor
(Regidors del PSOE, UCAP-UM, PSM-EN, PP i Es Grup) i UNA abstenció
(Regidora d’EU-Els Verds), sent disset el nombre legal de membres de
la Corporació i catorze el nombre dels assistents S’ACORDA:
Primer: Aprovar l’expedient de modificació pressupostaria 14/2010 per
generació de crèdit que consta de les parts següents:
- Partides del pressupost d’ingressos que augmenten:
CE CONCEPTE IMPORT TOTAL
46199 CIM: Subv. diverses 6.000,00
- Partides del pressupost de despeses que augmenten:
CF CE CONCEPTE IMPORT TOTAL
920 632000 Inversió edificis municipals 6.000,00
Segon: Notificar el present acord al departament d’intervenció.
IX.- DECRETS I RESOLUCIONS.- Es dóna compte al Ple dels Decrets i les
Resolucions dictats per Batlia o, fent ús de la seva delegació de
competències, per el Regidor Delegat, des de la darrera sessió
ordinària de l’Ajuntament en Ple, numerats des del núm. 195 al 267 de
l’any 2010.
A continuació, a l’empara d’allò disposat a l’art. 87.2 de la
Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les
Illes Balears i a l’art. 91.4 i 97.3 del Reglament d’Organització,
Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals, aprovat per Reial
Decret 2568/1986, de 28 de novembre, abans d’iniciar-se el torn de
precs i preguntes, el Sr. Mateu Melis Tous demana autorització al Sr.
Batle-President per sotmetre a la consideració del Ple Municipal,
prèvia declaració d’urgència, una moció relativa a les retribucions
dels càrrecs públics.
El Sr. Batle respon que aquesta qüestió s’hauria de discutir
prèviament en una comissió informativa. Tenia pensat passar-la a
comissió i després al Ple, però per error se li ha oblidat.
Per a permetre la deliberació sobre la declaració d’urgència d’aquesta
moció, a l’empara del disposat en l’art. 87 del Reglament d’Organització,
Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals, aprovat per Reial Decret
2568/1986, de 28 de novembre, el Sr. Batle acorda una breu interrupció, sent les
20’25 hores.
7
Sent les 20’35 hores es reprèn la sessió.
El Sr. Batle diu que aquesta qüestió ha de passar primer per una
comissió. A més, ja es van revisar les retribucions de l’equip de
govern. Proposa que es deixi i passarà per una comissió i després
s’elevarà al Ple.
El Sr. Mateu Melis, a causa que per a l’aprovació de la urgència
es necessita majoria absoluta, segons l’art. 82.2 i 87.2 de la Llei
20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes
Balears; art. 51 del Text Refós de les Disposicions legals vigents en
matèria de Règim Local, aprovat per Reial Decret Legislatiu 781/1986,
de 18 d’abril, i art. 83 del Reglament d’Organització, Funcionament i
Règim Jurídic de les Corporacions Locals, aprovat per Reial Decret
2568/1986, de 28 de novembre, i és difícil aconseguir aquesta majoria,
a causa de les absències d’alguns regidors, accepta deixar aquest
assumpte, si el Sr. Batle es compromet a passar-ho per una comissió i
elevar-ho a la propera sessió del Ple.
En conseqüència es deixa aquest assumpte, amb el compromís del
Sr. Batle d’elevar-ho al Ple, i es passa al següent punt de l’ordre
del dia.
X.- PRECS I PREGUNTES.- El Sr. Joan Ferrer Flaquer fa les preguntes
següents:
1.- “Al passat Ple Ordinari del 1 de juny i 6 de juliol varem fer las
següents preguntes al regidor de fires i mercats el Sr. Climent Crespo
respecta a las taxes que va cobrar al passat mercat medieval, i que a
dia d’avui encara no hem obtingut resposta i evidentment esperem que
sigui avui el dia indicat.
· S’ha cobrat una taxa per tenir paradetes?
· Ha pagat tothom?
· Quina ordenança fiscal s’ha aplicat per aquests cobros?
· Quina quantitat s’ha recaptada per aquest motiu?
· Qui cobrava aquesta taxa?
· A on s’ha ingressat els doblers?
· Per a quin motiu no s’han donat rebuts a els que han pagat?
· Quin control s’ha portat d’aquest tema?”
El Sr. Batle respon que el Sr. Crespo va comparèixer en una
Comissió d’Hisenda per informar de tot això. El Sr. Ferrer no va
assistir a aquesta comissió, però es va informar d’aquest assumpte,
encara que no estava en l’ordre del dia.
El Sr. Climent Crespo afegeix que el Sr. Batle li va dir que
informés en una Comissió d’Hisenda i així ho va fer; va lliurar la
documentació i va donar informació sobre el mercat medieval. Es va
aplicar la taxa D’OCUPACIÓ DE VIA PÚBLICA EXTRA PER ALS DIES DE
MERCAT, que és d’1’13€ m2.
El Sr. Ferrer sol·licita més informació sobre els rebuts; els
ingressos per aquest concepte; on s’ha ingressat el recaptat?; qui ha
cobrat?; demana fotocòpia de factures i rebuts. El Sr. Ferrer diu que
hi ha molta obscuritat en tot aquest assumpte.
El Sr. Crespo diu que han cobrat el personal de cultura i
serveis socials.
El Sr. Ferrer diu que no li sembla correcte; que s’ha de pagar
al banc o en intervenció.
8
2.- “Es camí de na Ferrera i de S’Ullal per a quan es te previst la
asfaltada definitiva i s’hi es preveu nova ruptures de las canonades?”
El Sr. Climent Crespo respon que el camí d’És Suyal s’ha reparat
i el de Na Ferrera està pendent que s’acabin les obres de la bassa.
3.- “Al Ple ordinari del setembre de 2009 li vaig comentar que ja feia
uns quants mesos que se’l va encarregar de renegociar el contracte del
casal de joves a Cala Rajada, com es troba aquest assumpte?
Per a quan la seva obertura?
I que arribaràs a fer amb aquest assumpte?”
El Sr. Climent Crespo respon que està fent gestions amb la
propietat per negociar una renovació del contracte o la rescissió.
També està negociant amb l’empresa que fa les obres per ajustar el
pressupost del que falta per fer.
El Sr. Joan Ferrer pregunta què es paga de lloguer.
El Sr. Crespo respon que uns 600 € al mes.
El Sr. Ferrer diu que és una vergonya que l’Ajuntament estigui
pagant aquesta quantitat pel lloguer d’un local tancat.
4.- “Per a quin motiu no es netegen amb el tractor els camins
públics?”
El Sr. Climent Crespo respon que segueix rotant en els diferents
municipis afectats. Ara està a Capdepera.
El Sr. Mateu Garau afegeix que ha tingut una avaria, però que ja
està reparada.
5.- “A la escoleta municipal es va adjudicar l’obra a una UTE i ens
hem assabentat de que aquesta UTE ja no existeix. Com es troba aquest
tema?”
El Sr. Rafel Fernández Mallol respon que es va adjudicar el
contracte a una UTE, però que ha sol·licitat la cessió de tot el
contracte a una de les empreses que formen la UTE i la Junta de Govern
ho ha aprovat.
6.- “Quina modificació s’ha fet del projecte?”
El Sr. Rafel Fernández Mallol respon que és el mateix projecte
que coneixen els regidors. Es va fer una modificació per qüestions
tècniques de fonamentació, però el projecte és el mateix.
7.- “Pluvials del carrer principal, com es troba aquest tema?”
El Sr. Rafel Fernández Mallol respon que s’està estudiant; haurà
de donar-se una solució vinculada a la possible obertura del carrer.
8.- “Electrificació de l’escoleta, ja teniu clar de on traureu els
doblers?”
El Sr. Sebastià Sureda respon que s’està estudiant la solució.
9.- “Plaça d’es pins la brutor i las males herbes ja comencen a fer-se
patent d’aquesta plaça.”
El Sr. Mateu Garau respon que la netejarà l’Ajuntament.
10.- “Ocupació via pública al carrer Ramon Franco del transformador de
“Gesa. Ja saps el que heu cobrat?”
El Sr. Batle respon que paga per ocupació de via pública.
11.- “Ocupació de via pública del antic hotel Tucan. Que s’ha cobrat
per aquest tema?
Per a quin motiu s’ha condonat la deute a la companya hotelera San
Michel?”
El Sr. Batle respon que s’ha fet liquidació per ocupació de via
pública.
9
12.- “I de la platja de Cala Agulla que ens podeu contar?”.
El Sr. Batle respon que, pel que sembla, el ministeri no ha
aprovat el projecte presentat i s’està redactant un de nou.
13.- “Volem saber per a quan està previst que al municipi de Capdepera
es puguin sintonitzar las noves cadenes de televisió com per exemple:
BOING, NITRO, LA SEXTA 2, LA SEXTA 3, LA 10 o las que ja comencen a
emetre amb HD.
Per a quin motiu no tenim una bona recepció de les emissores de
televisió?”
El Sr. Sebastià Sureda respon que segons li han informat, espera
que a la fi d’any es podran sintonitzar altres cadenes. D’altra banda,
el problema que es perdi la sintonia d’algunes cadenes és per
interferències amb Menorca.
14.- “També tenim curiositat per saber si una quantitat de doblers que
varem anticipar al govern balear per la instal·lació del repetidor de
la TDT, uns 83.000 €, ja han sigut reemborsats a las arques
municipals.”
El Sr. Sebastià respon que encara no.
15.- “Per a quin motiu ja no disposem de sistema WIFI gratuït a la
plaça de l’orient”.
El Sr. Sebastià Sureda respon que s’han pres mesures de
seguretat per als usuaris.
16.- “Vull saber com es troba las gestions que es fan a traves de la
FEMP per la transferències del Estat cap als Ajuntaments,
VI.- ESCRIT RE NÚM. 5457, DE 18-09-08. MOCIÓ DEL PP: FINANCIACIÓ
LOCAL.- Es llegeix la moció, registrada d’entrada a l’Ajuntament amb
el núm. 5457, de 18-09-08, presentada pel Sr. Joan Ferrer Flaquer com
a portaveu del Grup Municipal Popular a l’Ajuntament de Capdepera:
“MOCIÓ PER SOL·LICITAR AL GOVERN LA REFORMA URGENT DE LA
FINANCIACIÓ LOCAL I QUE NO DISMINUEIXIN ELS INGRESSOS LOCALS
PER LES TRANSFERÈNCIES DE L’ESTAT EN ELS PGE 2009
D. Joan Ferrer Flaquer, Portaveu del Grup Municipal Popular en
l’Ajuntament de Capdepera,
en mon i representació del mateix eleva al Ple de la Corporació per al
seu debat de la següent
M O C I Ó
Vulnerabilitat financera dels municipis davant la crisi econòmica
L’actual moment de crisi econòmica està posant de manifest una vegada
més els desequilibris en el model de finançament local que pot afectar
molt greument a la forma i qualitat de prestació de serveis als veïns
per part dels Ajuntaments. La situació financera de molts municipis és
difícil i s’ha agreujat substancialment en les últims mesos.
La caiguda generalitzada de l’economia espanyola té una especial
incidència en les arques
municipals on, per exemple, els ingressos locals vinculats a
l’activitat urbanística estan
disminuint i ja han deixat de situar-se en el 20% del total de
ingressos dels municipis . A això cal afegir la dificultat d’accés al
crèdit, que es major que altres Administracions, així com el difícil
compliment dels requisits d’estabilitat pressupostària a pesar dels
plans d’austeritat que molts municipis estan aprovant ja.
Si a això s’afegeix el problema estructural del finançament local que
es duu arrossegant a
Espanya en els últims 30 anys, degut, entre altres causes, als serveis
que presten els
10
Ajuntaments sense ésser de la seva competència, per ser
l'Administració més propera als veïns i sensible a la seva demanda.
Per això, es fa obligatori engegar de manera immediata reformes
institucionals i en l'àmbit del finançament que permetin començar a
donar solució a aquest problema. El Govern ha de reconèixer en aquest
sentit, la important labor i esforç econòmic que en matèria de
dependència estan desenvolupant els municipis en l'actualitat.
És per això, que la negociació i execució d'un nou model de
finançament local ha de ser
imminent i simultani a la reforma autonòmica. Així mateix, ha
d'establir les bases del Pacte
Local per al traspàs de competències i finançament des de les
Comunitats Autònomes als Ens Locals.
Ja el passat 27 de maig, el Comitè Executiu de la FEMP va aprovar una
resolució en la qual es reiterava la necessitat d'abordar la reforma
del finançament local de forma global i en el seu conjunt, manifestant
així mateix que aquesta negociació havia de realitzar-se de forma
simultània i vinculada al finançament autonòmic. Tot això en el marc
dels compromisos
expressats pel govern.
Preocupació per les previsions pressupostàries per a 2009 quant a la
participació dels Ens Locals en els Ingressos de l'Estat, que ha
avançat el Ministeri d'Economia i Hisenda.
L'augment de la taxa d'atur registrat que incideix majoritàriament en
el sector de la construcció, l'escassa evolució de l'ocupació, la
retallada en les previsions de creixement del PIB, s'ajunten amb unes
previsions de creixement per a 2009 de solament un 1%.
En aquest context, les xifres avançades pel ministeri d'Economia i
Hisenda per a la Participació dels Ens Locals en Ingressos de l'Estat
de 2009 són molt preocupants i posen a les arques locals a la vora de
l'abisme (ja que els ingressos fiscals s'estan veient sensiblement
reduïts per la crisi immobiliària, igual que la venda de sòl
municipal, i el recurs a l'endeutament és molt més inaccessible que
per a l'Estat o les CCAA).
Si es materialitza aquesta previsió, les EELL van a perdre finançament
en termes reals en
gairebé 700 M € (uns 690 M) per la pràctica congelació dels
lliuraments a compte en 2009, atès que l’ IPC pot situar-se
probablement en un 4%.
Per això, se sotmet a la consideració del Ple l'aprovació dels
següents acords:
PRIMER.- Reclamar al Govern d'Espanya un Acord simultani i vinculat
amb les Comunitats Autònomes i els Ens Locals per a la reforma urgent
del finançament local paral·lela a la de finançament autonòmic i per a
establir les bases del Pacte Local, de manera que els Ens Locals
puguin contar abans que finalitzi aquest any amb unes normes clares i
precises que s'adeqüin a les seves necessitats reals de finançament,
els dotin de major capacitat normativa i solucionin el dèficit
arrossegat per la prestació de serveis impropis.
Igualment s'insta al Govern perquè la futura reforma de la Llei de
Bases de Règim Local abordi definitivament la delimitació precisa de
les competències dels Ajuntaments i Diputacions Provincials a fi
d'evitar la situació actual d'assumpció de competències impròpies.
SEGON.- Exigir al Govern de la Nació la creació urgent d'un Consell
Local de Política Financera, que es reunirà trimestralment amb
l'Administració General de l'Estat i en el qual
participaran la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, els sis
majors municipis d'Espanya i una representació de municipis mitjans i
petits per a tractar els temes d'interès
bilateral: actualització del cadastre, transferències estatals, gestió
dels convenis i cooperació
11
administrativa.
TERCER.- Exigir al Govern de la Nació un increment en la Participació
en Ingressos de
l'Estat per part dels Ens Locals per a l'Exercici 2009.
QUART.- Sol·licitar al President de la Federació Espanyola de
Municipis i Províncies, la
celebració d'una Assemblea Extraordinària de la FEMP que reivindiqui
la reforma del finançament local, la seva estabilitat pressupostària i
el sanejament de les hisendes locals, de
manera que puguin els Ens Locals garantir als ciutadans els serveis
que necessiten en condicions d'igualtat i equitat, i per a arribar a
el pes polític i institucional que correspon als
Ens Locals com administració més propera.”
El Sr. Batle diu que està d’acord amb els punts primer i tercer de la
moció.
El Sr. Joan Ferrer respon que manté la moció com l’ha presentat.
El Sr. Mateu Melis diu que votarà a favor de la moció perquè
representa a un partit municipalista. Per això, tot el que suposi un
increment del finançament del municipi li sembla bé.
El Sr. Ferrer diu que no entén per què no s’accepta la creació d’un
Consell Local de Política Financera.
El Sr. Batle respon que la FEMP està treballant per a aconseguir el
finançament dels municipis i no està d’acord amb alguns matisos de la
moció presentada pel Sr. Ferrer.
No havent-hi més intervencions, el Sr. Batle proposa a votació la
moció presentada pel Sr. Joan Ferrer Flaquer, que s’ha transcrit,
donant el següent resultat:
Vots a favor: SET (Regidors del PP i Es Grup)
Vots en contra: NOU (Regidors del PSOE, UCAP-UM, EU-Els Verds i PSMEN)
En conseqüència no és aprovada la moció.
Com es pot veure dos anys desprès aquesta fou una moció molt
treballada i realista i que l’únic interès que tenia era la de
sol·licitar el finançament local fos d’acord amb las competències que
assumeix al seu dia a dia no penalitzessin les arques municipals. I el
que també queda demostrat que els partits del equip de govern no
votaren per el interès dels ciutadans del nostre municipi sinó que
votaren amb el interès de donar gust al PSOE. O sigui que votaren en
contra dels interessos dels ciutadans per qüestions polítiques.
Volem saber si ja heu pres mesures d’estalvi econòmic?
Quines?”
El Sr. Sebastià Sureda respon que convocarà una comissió. No
obstant això, en l’última comissió va informar d’una sèrie de mesures
relatives al personal (reducció del complement de productivitat quan
el treballador està de baixa; amortitzar algunes places; no cobrir
algunes vacants per jubilació; reduir les retribucions de l’equip de
govern) i altres relatives a la despesa corrent (reduir alguns
serveis). Al pressupost d’any 2011 hi haurà una disminució
d’1.000.000,00 €.
El Sr. Ferrer diu que si es redueixen alguns serveis han de
reduir-se també les taxes que els financen o alguns impostos, com la
taxa per recollida de fems i l’IBI.
17.- “Proposem la dotació d’accessos de minusvàlids als centres de
salut”.
18.- “Medi Ambient
Per a quin motiu es col·loquen ses cubetes de reciclatge al solar
municipal en ves de fer-ho a on indica la plica adjudicada?”
12
La Sra. Pilar Gasull respon que és provisional.
19.- “Per a quin motiu s’utilitzen els camions de recollida de fems de
Son Servera al nostra municipi?. A on son els nostres camions?”
La Sra. Pilar Gasull respon que l’empresa adjudicatària no li
han comentat res.
20.- “Hi ha qualque motiu que justifiqui la pudor que fa el carrer de
Cala Agulla?”
La Sra. Pilar Gasull respon que no ha detectat res.
21.- “Per a quin motiu no es retiren las merdes de cans de la via
pública?”
La Sra. Pilar Gasull respon que s’ha donat ordres perquè ho
facin.
22.- “Al Ple Ordinari del novembre de 2008 i al Ple Ordinari del 2 de
febrer de 2010 varem sol·licitar la creació d’una nova ordenança de
policia i bon govern ha on inclogui la prohibició i exhibició de
cotxes a la via pública per la seva venda. Desprès de mes d’un any com
es troba aquest tema? Recordar-li que el passat 23 de desembre varem
modificar una sèrie d’ordenances per adaptar-nos a la normativa
europea. El seu compromís va esser la redacció d’una nova ordenança
desitgem que no sigui nomes una altra promesa sense complir.”
23.- “Per a quin motiu no fa complir el Reglament de consum de begudes
alcohòliques al carrer?
L’altra dia va sortir per la televisió de Mallorca un reportatge a on
es veia a uns joves fent botelló a la plaça Castellet i no passa res,
i la veritat es que es una imatge que es veu dia a dia i tenim
constància de las denuncies dels veïns i dels hotelers davant aquest
imatge que va deteriorant la zona turística mes important del
municipi”.
El Sr. Batle respon que es fa complir aquesta ordenança. Hi ha
denúncies; hi ha menys consum; s’han retirat productes. és veritat que
encara hi ha consum d’alcohol al carrer, però s’ha reduït.
24.- “MULTIUSOS
Arranquem amb el acta del passat ple extraordinari del la Sala
Multiusos.
Ja te els informes tècnics sol·licitats per els dos partits?”.
El Sr. Batle respon que encara no els té.
El Sr. Ferrer insisteix en l’escrit presentat al novembre de
2008, pel qual sol·licitava informes de Secretaria, de l’Arquitecte i
jurídic.
El Sr. Batle respon que ha demanat els informes tècnics.
El Sr. Ferrer pregunta qui ha pagat a l’arquitecte.
El Sr. Batle respon que ho comprovarà.
El Sr. Ferrer diu que “el Batle reconeix al darrer ple
extraordinari que te el informe dels tècnics municipals del final
d’obra”.
El Sr. Ferrer demana “per a quin motiu ja es podreix l’espuma de
poliuretans?”
El Sr. Ferrer demana si l’edifici té un reglament d’ús.
El Sr. Batle respon que no.
El Sr. Ferrer pregunta si aquest edifici és el lloc idoni per
celebrar el concert de Rock que està programat.
“Tornem demanar una visita amb els tècnics municipals per
inspeccionar las deficiències.”
“Te llicencia d’obertura?
En base a quina documentació ha signat el Batle la llicencia
13
d’obertura?”
El Sr. Batle respon que sobre la base dels informes dels tècnics
municipals.
El Sr. Ferrer diu que el projecte d’instal·lacions ho han
redactat dos enginyers de telecomunicacions i ja va dir el CIM i els
tècnics municipals que aquests senyors no eren tècnics competents. Per
tant s’ha donat la llicència sobre la base d’uns informes de tècnics
que no tenen competència.
“Llegir la documentació del Consell Insular.
Llegir els informes dels tècnics municipals Joan Torrens i Joan
Marques.”
Per això demana que es constitueixi una comissió
d’investigació.
El Sr. Batle diu que la llicència s’ha donat sobre la base dels
informes dels tècnics municipals.
“Per a quin motiu s’estan produint tant d’extra en la
electrificació del edifici?
Per a quin motiu no s’ha executat el projecte modificat i s’ha
assumit un edifici en carències de material de qualitat.
El arquitecte Toni Barceló va dir que el mobiliari inclòs
costava 802.100 i la realitat es que s’ha inclòs per una quantitat al
voltant els 475.000. manquen 326.384,71 €.
Las instal·lacions el Sr. Barceló diu que ens hem de gastar uns
1.662.000 i la realitat es que mos hem hastat 818.000. es ha dir que
en falten 843.000 i la pregunta es la següent ha on son aquest
doblers?
Repesant el informe del arquitecte veiem unes partides que volem
saber si s’han gastat:
· Previsió potència caixa escènica 60.500 €. S’han invertit?
· Motorització cortines 3.300 €. S’han invertit?
· Càmeres de seguretat 33.000 €. S’han invertit?
· Seguiment escena 22.000 €. S’han invertit?
· SAI’s 33.000 €. S’ha invertit?
Vos record que heu recepcionat l’obra sense que hi hagi una
recepció per part dels tècnics municipals.
Quin sobre cost calcula el Batle que tindrà aquest edifici per
posar-ho tot en funcionament?
Com no ho tenim clar sol·licitem la creació d’una comissió
d’investigació. El que queda clar és que vareu canviar el projecte,
suposadament per a que no hi hagués sobre cost. Ara ens trobem que hi
ha sobre cost. El Batle es va comprometre a fer una comissió per
aclarir tot això, i encara es l’hora. Vos han enganyat i vos toca
reaccionar. I si vosaltres creïs que no vos han enganyat tindreu que
demanar responsabilitat al arquitecte i a tots els tècnics que han
intervingut a l’obra inclosos els ingeniers de telecomunicacions per
el que falsejament de documentació.
A part de que no ens trobem amb la mateixa qualitat dels
productes que es troben al projecte per vostès aprovat hi manquen mes
a manco la quantitat de 1.500.000 € i per aquest motiu sol·licitem la
creació d’una comissió d’investigació per esbrinar ha on han anat a
parar aquests doblers que manquen.
Com podem veure ens trobem davant un equip de govern a on impera
la deixadesa i la vegueria i a un equip de govern totalment
desmotivat, antidemocràtic, i això ho dic ja que no compleixen els
acords de ple, apàtic, desganat, desil·lusionat i que com única
sortida es la de anar passant els dies per esgotar la legislatura
sense cap tipus de iniciatives que solventin la problemàtica dels
nostres veïns.”
14
La Sra. Virgínia Urdangarín diu que no farà preguntes, perquè ja
s’han respost a totes les que ella tenia.
El Sr. Mateu Melis Tous fa les preguntes següents:
1.- Com és que no és dur el Reglament de taxis???
El Sr. Climent Crespo respon que s’ha publicat en el mes d’agost
una modificació del Reglament Nacional, que pot afectar al reglament
municipal, per això s’ha de revisar.
2.- Com és que no és dur una moció sobre adopcions?
3.- Com és que no se dur a plenari el plec de salvament a les
platges???
La Sra. Pilar Gasull respon que s’ha de revisar alguns detalls
del plec de condicions
4.- Il·luminació reformes autovia i via de circumval·lació.- N’està
prevista???
El Sr. Mateu Garau respon que té prevista una visita al
Departament de Carreteres del Consell per informar-se de les obres que
s'estan realitzant.
5.- Com és que hi ha una factura fora de pressupost de electrificació
del Casc Històric??.- A què se deu. Estem parlant de 54.821’04’-€.
El Sr. Mateu Garau respon que forma part de les obres de
soterrament de les línies d’enllumenat de la guarderia de Capdepera;
no són obres del casc antic.
6.- Com s’ha resolt l’escrit de la concessionària de l’explotació de
les platges??
La Sra. Pilar Gasull respon que es convocarà una comissió
d’Hisenda.
7.- Camí Cala Moltó.- s’ha xerrat amb la propietat???
El Sr. Mateu Garau respon que té prevista una visita a la
Conselleria de Medi ambient per tractar del tema dels camins públics i
la denominació.
8.- La Sra. Regidora d’Esports ens comenta a comissió informativa que
justifica que ens quedem un altre monitor per que surt més rentable
que pagar hores extres. Pués bé. Ens trobam que s’han pagat hores en
un més per valor de 959.06 i 1.052.69 €. (hi ha personal d’aquest
ajuntament que cobren aquestes quantitats de nòmina i vosté les paga
d’hores extres.)
La Sra. Pilar Gasull respon que aquestes hores correspon a
activitats realitzades a l’estiu.
9.- Quina postura adopta l’equip de govern respecte a assumir
competències que no corresponen a l’Ajuntament?
El Sr. Sebastià Sureda respon que en la FELIP s’està estudiant
aquest tema i l’Ajuntament se sumarà a aquestes decisions.
El Sr. Batle respon que el més lògic és que es dotés
econòmicament als Ajuntaments.
El Sr. Melis diu que una mostra d’incongruència amb la postura
de l’equip de govern amb les competències que no són municipals és el
fet de l’edició de llibres d’ensenyament. Com és que l’ajuntament se
gasta 6.446’86’-€ en comprar llibres de medi ambient per primària (tot
15
i que potser una bona iniciativa en època de bonança econòmica) quan
les competències són de la Conselleria?? No venguin després els
partits que governau a dir que asumim competències que no són nostres,
etc… si sou els primers que ho feis sou vosaltres. Per tant, una
vegada més, incongruència.
El Sr. Rafel Fernández Mallol respon que es tracta d’uns llibres
adoptats a Capdepera, per la qual cosa pensa que està justificat.
10.- Qui a posat el nom al centre multiusos.
El Sr. Rafel Fernández Mallol respon que s'ha tractat en una
comissió.
11.- Factura electricista al Cap Vermell.- Com és que se paguen focos
per la sala d’exposicions. És que no se sabia que a la sala
d’exposicions hi ha de haver focos?
També vaticinam que hi haurà molts mes extres. Per exemple, hem vist
uns biombos que tapen els banys de la sala petita. Hem vist unes
parets fetes de fusta per poder penjar els quadres a la sala gran.
Sabeu quin sobrecost tindrà???
12.- Encara que no ha assistit al Ple la Regidora d’Assumptes Socials,
tenia pensat fer una pregunta, per això solament l’enuncia: Pensa la
Regidora de Serveis Socials enviar ajuda al Pakistan??
13.- Ball de Bot.- Com és que quan hi ha ball de bot a la plaça ni
siquiera s’hi duien cadires??
El Sr. Sebastià Sureda respon que normalment aquestes activitats
es fan els dissabtes, durant el mercat setmanal, però per raons de
l’organització ho van canviar de dia i ja se’ls va informar dels
problemes que podrien tenir.
14.- Regidor de Turisme.- Vam comprar un programa informàtic per saber
dades dels turistes que ens visiten. Ja fa dos anys. Quan podrem veure
algun informe o resultats???
Seria interessant exposar-ho al patronat de turisme.
El Sr. Sebastià Sureda respon que s’ha passat l’informe per la
Junta de Govern Local.
15.- Préstec dels 600.000.- €. Se pensa tornar en plaç???
El Sr. Sebastià Sureda respon que s’estan complint tots els
terminis.
16.- Incumpliments acords de plenari.- El passat 03.11.09 se va
aprovar en sessió plenària retornar 290.000’00’-€ en càrrec al
romanent per pagar préstecs. S’han tornat a dia d’avui??
El Sr. Sebastià Sureda respon que és un compromís.
El Sr. Mateu Melis continua dient: Bé. Que sapigueu que molt
poca credibilitat teniu quan ni siquiera cumpliu els acords de
plenari. Jo, per la meva banda, veig que no té cap sentit els acords
adoptats al plenaris si després no és cumpleixen.
En quan a la utilització de Can Creu d’Inca (el departament de cultura
no ha anat a Ca Creu d’Inca, sinó a Cala Rajada), se va fer una
comissió informativa on tots vam exposar els nostres punts de vista i
vam quedar que se faria un altre comissió per explicar-nos la decisió
de l’equip de govern. Inclús el Regidor de cultura va dir al plenari
que se respetarien els acords de ple. El tarannà torna a quedar clar,
totalment autoritari i antidemocràtic en la pressa de decisions de
l’equip de govern on, només se mostra interessat en xerrar amb
l’oposició per treure el que vostés volen endevant, sense cap interés
en establir negociacions.
16
En quan al sou del Regidor d’hisenda. El darrer que jo record aprovat
és de mitja jornada.
I ja per acabar
Han passat gairebé 10 messos (temps més que suficient per veure alguna
cosa) i no s’ha fet res de res. No s’excusi amb la crisi econòmica que
ja li he dit en altres ocasions que vosté és un polític de talonari.
Si hi ha dobbers, tothom ho sap fer. A vosté li toca governar amb
manco pressupost, i què. Hi ha moltes feines per fer. Ha revistat cap
normativa?. Fa complir les ordenançes municipals?. Se fan cumplir els
contractes amb els concessionaris?. Fa feines que no costen dobbers de
portes cap a dins?. La resposta a totes aquestes qüestions és no. Al
marge de no solucionar els problemes que afecten a la ciutadania no
dóna respostes als representants del poble. De la sala multiusos, no
s’en treu res en clar. De Can Creu d’inca, el mateix. Dels expedients
a alguns policies locals, no en sabem més que la seva mala praxis
costa dobbers a les arques municipals. Com s’ha vist, del cine juva,
tampoc hi ha res clar, i tal dia farà dos anys que pagam lloguer, …De
c’an Creu, obert sense llicència i pagant lloguer. No s’han pres
mesures reials d’estalvi econòmic. Molt de parlar-ne i res més. Les
seves respostes a les preguntes de l’oposició sempre són evasives o
excuses per tal de no mullar-se en res que el pugui compromete. (Basta
veure les respostes d’avui, i de l’altra dia, i l’altre, …) Vosté és
de la teoria que si no fem res, segur que no ens equivocarem. I
Capdepera a dia d’avui necessita un Batle decidit i que no tengui por
a prende decisions. Està demostrant que no té capacitat per dur
aquest ajuntament endevant, i, malgrat queda poc pel final de la
legislatura, tendria que plantejar-se donar resposta a les qüestions
que li hem plantejades plenari rera plenari. Si no és així, i ja en
duim deu messos, vosté mateix.
No havent-hi més assumptes a tractar, de l’ordre del Sr. Batle-
President s’aixeca la sessió a les vint-i-dos hores i quaranta minuts.

No hay comentarios:

Publicar un comentario